Pokud jezdíte v Brně na bruslích, jistě znáte nejfrekventovanější úsek stezky podél řeky Svratky, který je pro bruslaře nejlepší zhruba od stadionu Rondo k Olympii. Tuhle část má projetou asi každý brněnský bruslař. Jezdíte-li častěji, pak znáte i další místa, kde je dobrý asfalt a žádná auta. Díky evropským dotacím se nedávno zprovoznila například trasa z Obřan do Bílovic, která vede podél Svitavy. V blízkosti této řeky existují i další krátké úseky sjízdné pro cyklisty - ale dalo by to říct i obráceně: Cyklotrasa podél Svitavy je přerušena mnoha nesjízdnými úseky a jejich propojení je v nedohlednu. Přitom se většinou jedná doslova o "pár metrů", a proto bych se rád této řece (a trase) věnoval o něco více...
Zmíněná nová cyklostezka z Bílovic měří necelých 5 kilometrů a končí vlastně v místech, kde řeka Svitava vstupuje do města, tj. v Obřanech na konečné tramvaje. Každá trasa podél řeky má samozřejmě rovný profil bez převýšení, což je velká výhoda pro chodce, bruslaře i cyklisty. Svitava není výjimkou, navíc - na rozdíl od Svratky - protéká městem mimo hlavní automobilové tahy, nábřeží vede v klidných uličkách nebo podél zdí osiřelých fabrik, kde je dostatek prostoru a dýchatelného vzduchu pro cykloprovoz, chodce i bruslaře. Základní předpoklady jsou tedy splněny, přesto je tato trasa stále neprůjezdná. Řeka přitékající ze severu protéká celým městem a končí na jihu u OC Olympia, kde se vlévá do Svratky. Ze zmíněných Obřan, kam jsme dojeli po nové stezce z Bílovic, je to k soutoku více než 10 kilometrů. Zkusíme si je společně projet.
Vzhledem k tomu, že cesta nebude úplně jednoduchá, rozdělil jsem cestu na několik etap, které se budu snažit postupně dokumentovat a zveřejňovat. V rámci této Mission Impossible dnes předkládám část úseku mezi ulicemi Zábrdovická-Cejl a Křenová-Olomoucká. Je brutální, ale určitě si ho projeďte, ať na vlastní oči vidíte, jak tohle město podporuje alternativní dopravu.
Vše ostatní naleznete na přiložených fotografiích. Pokračování ZDE.