Inline brusle se dělí na mnohem více kategorií, než brusle lední. V dnešní době si můžete koupit speciální brusle na aggressive bruslení (rampa, zábradlí, skoky), freestyle brusle vhodné na triky a slalom, brusle pro rychlobruslení, na inline hokej nebo dokonce do terénu. Nejběžnějším typem jsou brusle pro běžnou rekreační jízdu, obvykle řazené do kategorie fitness. Těm se v tomto článku budeme věnovat.
Na trhu jich existuje nepřeberné množství a pro běžného člověka je skutečně náročné něco kvalitního z takové nabídky vybrat. Provozování servisu nám dává příležitost v praxi vidět závady a problémy, které různé značky a typy bruslí mají, pokusíme se zde o svoje zkušenosti podělit.
Nákup noname bruslí z hypermarketu skutečně nemůžeme doporučit. Ani některé sportovní řetězce, jako např. Hervis nebo Intersport, nejsou ideální - důvody vysvětlíme dále. O něco lépe jsou na tom Decathlon a Sportisimo, resp. jejich vlastní značky (Oxelo a Zealot), které sice nejsou úplně top, ale poskytují k nim servis a náhradní díly. Na podobné úrovni se pohybuje i česká značka Tempish.
Zní to jako fráze, ale nejlepší volbou jsou značkové brusle - Fila, K2, Rollerblade, Powerslide nebo Roces. I nákup značkových bruslí však má svoje úskalí. Každá značka nabízí kompletní modelovou řadu, od obyčejných (a levných) až po špičkové modely. V praxi to znamená, že samotné logo na botě neznamená automaticky kvalitní výrobek, který nezklame a na který seženete náhradní díly.
Do kvality bruslí se vyplatí investovat, protože rozdíl v ceně není až tak výrazný, a koneckonců jde o vaše nohy. Nakupujte v bruslařských speciálkách a vybírejte katalogové modely. Každá ze zmíněných značek vyrábí i modely mimo katalog, určené pro obchodní řetězce. Tyto brusle mají obvykle mírně pozměněné názvy a zpravidla jsou použity i levnější materiály či ošizené konstrukční prvky, aby se dosáhlo nižší ceny.
Základní pravidla pro nákup bychom shrnuli přibližně takto:
- Zaměřte se na značkové brusle (katalogový model)
- Pokud nemusíte, nevybírejte modely z nejnižší řady
- Velikost koleček zvolte podle svých bruslařských schopností (k dispozici jsou kola od 80 do 110 mm, čím jste lepší bruslař, tím větší kola můžete mít)
- Vyhýbejte se utahovacím mechanismům (speciální "kolečka" se strunou), chtějte tkaničky, ty se nikdy nepokazí
- Ověřte si dostupnost náhradních dílů (přezky, držák brzdy, brzdový špalek)
- Brzdový špalek z gumy (u ošizených modelů může být z dutého plastu)
- Pevný rám z kovové slitiny, který se v ruce nekroutí (plastovým a tenkým hliníkovým rámům se raději vyhněte)
- V ideálním případě rám šroubovaný zespodu do podrážky dvěma šrouby (není nezbytné, takových modelů už není mnoho)
- Šrouby (osky) jsou nejlepší jednostranné o průměru 8 mm se závitem v rámu.
- Nebojte se tříkolečkových modelů, tři kolečka přinášejí jen samé výhody
- Umíte-li brzdit téčkem, nebojte se bruslí bez brzdy, jen vám bude překážet
Ještě pár slov k tříkolečkovým bruslím. Mají pouze výhody, ale pro rekreační jízdu není třeba jít do největšího průměru koleček 125 mm (100 nebo 110 bohatě stačí). A to hned z několika důvodů:
- Hmotnost (jsou těžší než 4 menší, takže jedna z výhod tří koleček mizí)
- Velká rychlost (kamarádi s běžnými bruslemi vám nebudou stačit)
- Vyšší těžiště, menší stabilita (musíte být už opravdu dobrý bruslař)
- Zcela nevhodné pro ty, co vyžadují patní brzdu
Pár zásad pro výběr dětských bruslí naleznete zde.