V dubnu 2023 se téměř 90 % Pařížanů v referendu vyslovilo proti této službě, a tak od 1. září 2023 sdílené elektrokoloběžky v Paříži končí. Připomíná to konec vozítek Segway v Praze, ale jde o mnohem zásadnější krok. Sdílených koloběžek bylo v Paříži 15 tisíc (!). Soukromých koloběžek se nařízení netýká.
Zakázaná vozítka se přesunou do jiných evropských měst, kde zákazem postižení operátoři působí. Ztrátu v Paříži plánují nahradit zvýšením počtu sdílených jízdních kol, jejichž obliba - na rozdíl od koloběžek - pomalu stoupá. Počet sdílených elektrokol v Paříži je momentálně 10.000 ks (původně 3.000). Přeškolení na cyklomechaniky je také šance pro několik stovek zaměstnanců těchto operátorů. Nikdo si však netroufá předvídat, zda se uživatelé koloběžek vrátí ke kolům.
Souběžně s tímto opatřením Paříž vypsala tendr na tři poskytovatele sdílených elektrických silničních skútrů, protože chce podporovat i tento způsob dopravy. Že je v oblasti dopravy velmi progresivní, ukázala už v roce 2022, kdy zahájila výstavbu nejdelší evropské městské lanovky Cable 1, což je oblast městské dopravy, o které např. v Německu teprve začínají uvažovat.
Zcela opačnou cestou se vydává např. Brusel, který aktuálně plánuje rozšiřování parkovacích ploch pro sdílené elektrokoloběžky. Zřejmě se až časem ukáže, zda toto rozhodnutí bylo správné, ale určitě se vyplatí situaci v Paříži sledovat. Město respektovalo názor občanů (a výsledek hlasování byl drtivý), zatímco jinde se tento problém řeší shora.
Elektrická mikromobilita začíná významným způsobem zasahovat do městské dopravy a není jednoduché na to správně reagovat. Kroky by měly jít směrem k omezování individuální automobilové dopravy ve městech, ale jak je vidět, elektrokoloběžky možná nejsou ta nejlepší alternativa.