Nová tvář Mariahilferstrasse

Procházky, káva, setkání s přáteli, obhlídka obchodů, užívání si atmosféry. Beze strachu, bez neustálého rozhlížení se a hlídání dětí, aby náhodou nevběhly pod auto. Taková je od letošního roku oficiálně jedna z hlavních vídeňských tepen, známá Mariahilferstrasse. Díky projektu vídeňské náměstkyně primátora Marie Vassilakou a referendu mezi obyvateli se změnila na pěší zónu. Stavební úpravy naplánované na letošek už jsou navíc u konce, předvánoční atmosféru bulváru si tak návštěvníci Vídně vychutnají bez rušení stavebními stroji. Od konce října se tam navíc můžou bezplatně připojovat k Wi-Fi.
Mnozí přistupovali k ambicióznímu projektu skepticky, náměstkyně Vassilakou je však přesvědčená, že se jedná o krok správným směrem. Ostatně odhlasovali si ho sami obyvatelé města. „Z Mariahilferstrasse se stane nejdelší a nejkrásnější ulice ve Vídni. Je to místo na procházku, na setkání s přáteli a samozřejmě k nakupování. Je to víc než ulice, znamená svobodu pro Vídeňany a zároveň se stává novou dominantou našeho města,“ uvádí náměstkyně na oficiálním webu věnovaném přestavbě ulice www.dialog-mariahilferstrasse.at.

První část přestavby se rozeběhla letos na jaře, na základě referenda, ve kterém 53,2% lidí hlasovalo pro. Vycházeli ze zkušební doby z loňského roku, kdy radnice prozatímně omezila v ulici Mariahilfer dopravní rychlost na 20 km/h a vytvořila společnou zónu pro pěší, auta i kola. Na základě analýz a vyhodnocení dopadu učinila radnice další opatření, jako bylo odklonění autobusové linky. Nakonec, pod dialozích s obyvateli dotčených městských částí i s podnikateli působícími v oblasti, bylo rozhodnuto průjezdu aut ulicí výrazně zamezit, vjezd mají povolený jen rezidenti, zato se podporuje cyklodoprava.
Přestavba ulice bude trvat do konce roku 2015. Bude ponechána pěší zóna, téměř dva kilometry ulice dostanou novou dlažbu, zmizí chodníky a přibudou lavičky, stejně jako stromy, nové osvětlení a podobně. V letošním roce se podařilo dokončit úsek mezi ulicí Europaplatz a Neubaugasse. Druhá etapa v příštím roce zahrne rekonstrukci úseku mezi Neubaugasse a Getraidemarkt.

Odvážný krok vídeňské radnice přinesl hodně pozitivních ohlasů a rozhodně znovuotevřel otázku alternativní dopravy ve větších městech. Je ovšem diskutabilní, jestli se stane inspirací jiným městům a zemím, nebo na něj bude pohlíženo spíš jako na výstřelek. S ohledem na komplikovanou situaci v auty přeplněném Brně doufejme, že spíš to první.
Markéta Forró