V Londýně loni zemřelo šest cyklistů během dvou týdnů. To pochopitelně otevírá otázku, jak bezpečná je cyklistika ve velkém městě a co se s tím dá dělat, pokud vůbec něco. Podle článku v internetovém časopise dezeen.com je nejvyšší čas začít situaci řešit. A nelze s ním nesouhlasit. „Pro koho je město určené?“ ptá se autor Sam Jacob, urbanista a architekt. Cesty a silnice jsou podle něj neoddělitelná část lidské civilizace, nezbytná pro naši společnost. Jenže jak je možné zařídit, aby spolu koexistovaly všechny varianty lidské dopravy, pěší, auta, tramvaje, cyklisté?
Konkrétně v Londýně je problémem roztříštěnost vlastnictví a údržby cest a silnic, které spravují různé úřady nebo autority. To je podle Jacoba jedna z hlavních příčin problémů. Žádná autorita totiž nechce něco měnit. Navíc se na stavby silnic a dálnic pohlíží jako na inženýrské projekty místo jako na celková funkční urbanistická řešení měst. Dokud se tohle nezmění, budou se podle Jacoba tragické nehody stávat dál. V roce 2011 zemřelo při kolizích v Londýně 16 cyklistů, v roce 2012 to bylo 14 cyklistů.
Kompletní článek je k přečtení na http://www.dezeen.com/2013/11/18/opinion-sam-jacob-cycling-road-design/. Přestože je text poměrně akademický, rozhodně stojí za pozornost. Už jen proto, že čím víc lidí se začne situací ohledně aut a alternativní dopravy zabývat, tím rychleji se ji, doufejme, podaří vyřešit.
Zprávy z britského tisku např. zde: BBC, The Guardian, Mirror.
Pro srovnání přinášíme graf, jak se vyvíjí situace v této oblasti u nás: