Servis inline bruslí - tel. 605 297 913

  • Servis inline bruslí, čistění, výměna koleček, ložisek, brzdových špalků, přezek apod.
  • Speciální úpravy bruslí (např. výměny rámů pro přechod na větší kolečka).
  • Prodej inline příslušenství - kolečka, ložiska atd.
  • Výkup starých nebo poškozených inline bruslí

Inline servis Brno - tel. 605 297 913

Podešvova 14, 612 00 Brno
Po-Pá: 8.00-19.00 po tel. domluvě.
servis@brno-inline.cz

Půjčovna inline bruslí - tel. 605 297 913

  • Dámské i pánské brusle všech velikostí
  • Závodní brusle
  • V omezené míře i dětské brusle
  • Twinboardy
  • Vozík na dítě Croozer

Inline půjčovna -  tel. 605 297 913

Podešvova 14, Brno-Královo Pole
Otevřeno denně 8-18 (po tel. domluvě)

Javascript is required to view this map.

Mýtus americké normy ABEC

Motto: Na současně nejlepších ložiskách světa, která se vyrábějí ve švýcarské pobočce kanadské firmy Roto Precision, stojí uvedeno: „Nehodnoceno dle stupnice ABEC“.

Annular Bearing Engineers Commitee (ABEC) je americkou normou pro výrobní tolerance ložisek. Je přímo srovnatelná s evropskou normou DIN 620 nebo ISO 492. Ani jedna z těchto norem nás však neinformuje o parametrech, které jsou zásadní pro kvalitní ložisko do inlajnových bruslí - jako je např. materiál kuliček a kroužků (tvrdost, legovací prvky, odolnost proti korozi), povrchová úprava jednotlivých dílů ložiska (broušení, leštění), materiál a design klece kuliček (bezdotykový, či dotykový běh), materiál, počet a provedení ochranných krytů (bezdotykové, dotykové, jednoduché upevnění nebo labyrint), možnost demontáže pro čistění, způsob čištění, mazání a potřebná kvalita mazných materiálů – lubrikantů, zda je ložisko připraveno k okamžitému použití nebo zda je nutné jeho zajetí.

V praxi často dochází k tomu, že ložisko označené jako ABEC 3 je po patřičném zajetí lepším ložiskem než jiná, prodávaná pod označením například ABEC7. Rozměrově přesnější ložiska, vyrobená podle norem ABEC 5, 7, 9, jsou totiž mnohem náchylnější k poškození při jejich znečistění. Sebemenší prach, který vnikne do ložiska, může při malých výrobních tolerancích způsobit jeho předčasné poškození nebo dokonce zničení. Při jejich nasazení je nutná častá a kvalitní údržba, čili pečlivé čištění a přesně, dávkované mazání speciálními lubrikanty. Tento úkon není ale vůbec jednoduchou záležitostí a při nedokonalém postupu můžeme zapříčinit poškození. Ložisko běží po vyčistění hůře, nebo vůbec ne a musí být v nejhorším případě nahrazeno novým. Jak a kdy čistit je ostatně oblíbeným tématem nejrůznějších článků a návodů týkajících se inlajnového bruslení a není v podstatě dodnes uspokojivě vyřešeno.

Jaká si tedy pořídit ložiska?

Zastávám většinový názor vyznavatelů inline bruslení, že pro potěšení z rychlé jízdy je potřeba najít vhodný poměr mezi dobrou cenu, dlouhou trvanlivostí a jednoduchou údržbou ložisek. Proto je dobré mít při koupi na paměti:

  1. Nevyhledávat žádné no-name produkty, byť se sebelákavějším označením nebo příznivou cenou.
  2. Dívat se po originálních výrobcích známých firem, zabývajících se výrobou speciálních ložisek pro inlajnové bruslení, jako jsou např. BSB, SKF, http, FAG, Jesa, Bones apod.
  3. Nezapomínat, že i kvalitní značky mohou být vyráběné v Číně, ale od jiných produktů se liší relativně dobrou kvalitou a výstupní kontrolou, popř. následnou dodatečnou kontrolou dílů a montáží např. v Evropě nebo USA.
  4. U vlastních značek renomovaných prodejců, jako je např. Powerslide, se jedná výhradně o čínské produkty vyráběné na zakázku.
  5. Kupovat ložiska vyrobená dle normy ABEC 3, maximálně ABEC 5.
  6. Ložiska by měla vykazovat už při koupi volný chod, možnost demontáže pro čištění, popř. možnost dokoupení dílů při poškození.
  7. Nevýhodou může - ale nemusí být – delší doba pro zajetí a tím i hladký chod ložiska. Zde je třeba počítat zhruba se 100 najetými km.

Všem inlajnovým fanouškům přeji dobrý skluz a rychlou jízdu.

Ing. Jaromír Běleš, Curych