Hledat

Mám zájem o zasílání novinek z webu Brno-Inline e-mailem

Anketa

Používáte při bruslení helmu?

Jak na ucpané silnice

Pokud jsou silnice neprůjezdné v dopravní špičce, co se stane v případě nějaké katastrofy? Americké dálnice jsou mnohem širší než ty naše, přesto se na nich tvoří kolony, které mohou být potenciálně nebezpečné v případě živelné pohromy a hromadné evakuace.

V mnoha amerických městech jsou dopravní systémy nefunkční v běžný pracovní den, natož v době krize. Ve světě, který je stále náchylnější k extrémnímu počasí je pravděpodobné, že naše dopravní systémy selžou v okamžiku, kdy je budeme nejvíce potřebovat. Ledová bouře nebo zemětřesení může přinejmenším znamenat noc v autě.

Když udeřil hurikán Katrina na pobřeží Mexického zálivu v roce 2005, miliony lidí prchaly autem před bouří, vytvářely se monumentální dopravní zácpy a nastal také nedostatek paliva. Čtvrtina obyvatel New Orleans neměla auto, ve městě zůstalo více než 100.000 lidí. Když se hráze prolomily, téměř 2000 lidí zemřelo. Když přišla bouře Sandy v roce 2012, bylo zaplaveno metro v New Yorku a přistávací dráhy letiště La Guardia byly pod vodou. Povodeň v Tennessee a Kentucky v r. 2010 zničila silnice a mosty, mnoho lidí se utopilo ve svých autech přímo na zaplavených dálnicích.

Takže jak by měl odolnější dopravní systém vypadat?

1. Nebylo by to jen o autech.

2. Systém musí být "multimodální", tj. vyváženější, zahrnující MHD, vlaky, autobusy, cyklostezky atd.

3. Už při plánování silnic je třeba předvídat vzestup vodní hladiny (u nás např. při povodních).

4. Je důležité si uvědomit, že hi-tech řešení nejsou vždy nejlepší (Když udeřila bouře Sandy, New York měl některé vlaky připojené do sofistikovaného IT systému. Poté, co tunely zaplavila voda, přestaly tyto vlaky fungovat a jezdily pouze vlaky napojené na staré elektromechanické systémy).

5. Vytváření záložních systémů.

Celý článek najdete zde: http://www.theguardian.com/cities/2016/jan/08/roads-gridlocked-rush-hour-disaster-terror-superstorm-transport-system